Myślenicka walka o dotacje Unijne. We wczorajszej Gazecie Krakowskiej można przeczytać że Myślenice są bezapelacyjnie najlepsze w pozyskaniu funduszy Europejskich. Niedowiarki nich zobaczą i przeczytają.
Sprawdziliśmy jak największe małopolskie miasta radziły sobie w tej kadencji z pozyskiwaniem środków unijnych. Bezapelacyjnym zwycięzcą naszego zestawienia są Myślenice, gdzie w przeliczeniu na jednego mieszkańca od 2007 roku udało się pozyskać z Unii Europejskiej ponad 3 tys. 600 zł. Najgorzej wypadło Zakopane - wynik stolicy Tatr to tylko 75 zł na mieszkańca.
dla pełnego obrazu dobrze by było się jeszcze zapoznać, jak te pozyskane środki powiększyły dług tych poszczególnych miast i czy zostały przeznaczone na naprawdę niezbędne rzeczy
Dla niektórych co by nie zrobił Burmistrz Ostrowski jest złe- wszystkim nigdy nikt jeszcze nie dogodził chyba, że wybierzecie Kielana on jest cudotwórcą (tak powiadają na mieście).
No i jak można takie niewygodne dla pana Kielna i jego ekipy dane prezentować przed wyborami !!!! Toż to skandal niebywały po prostu!!!! I tyle..... Przecież Ostrowski nie powinien brać z Unii ani złotówki!
Tak brać można ale jesze trzeba dać z własnej kieszeni.
A co Kielan gdzieś mówił, że jest przciwny dotacjom.
A może najważniejsze na co i jak zostały wydane te środki.
A teraz Ninja bardzo proszę o tabelkę tej samej kadencji pod tytułem "Zadłużenie na mieszkańca" i proszę o pokazanie tych samych miast. Z góry dziękuję.
Nie problem w tym, że pozyskano dotacje tylko problem w tym jak je sporzytkowano i roztrwoniono. Do tej pory ludzie nie mają komunikacji miejskiej i dworca autobusowego, a my mówimy o jakiś dotacjach.
Dotacja dotacją ale czemu jak wspomniał myśleniczanin nikt nie umieści tabeli z zadłużeniem mieszkańców ?? Dla mnie to jest tak jak z kredytem chwilówką prawie każdego stać na wzięcie takiego lecz nie każdego na jego późniejsza spłatę.
vivat wysokie podatki!! wiwat większe opłaty za ścieki, wodę etc. !!
PS
nie chcę być poręczycielem w tym kredycie a jak wam pasuje to proszę bardzo
Duke, gmina poręczyła za mieszkańców, bez konsultacji, bez ich zgody. Radni zdecydowali ze potrzeba i już! Mnie nikt nie pytał a Was? O sprzedaży udziałów w PKS też nikt mieszkańców nie informował. Ja się pytam dlaczego?
Walczcie państwo o trzeźwość umysłu, z ludźmi, którym ktoś kupił mercedesa i postawił na podwórku.
Zapomniał tylko poinformować o wysokości miesięcznych rat do spłacenia.
Środki unijne pozykane dla Myślenic to:
112 mln na program "czysta woda Krakowa" i 26 milonowa promessa na rozbudowę wysypiska, czyli w części to środki jeszcze nie przyznane o co najminiej wątplwym celu przenaczenia.
Ja bym chciał zobaczyć prognozę opłat za wodę w kolejnych latach.
właśnie -112 mln na program "czysta woda Krakowa" powinno być zapisane jako środki przyznane DLA KRAKOWA bo służą zadaniu jak nazwa mówi "czysta woda Krakowa" Myśleniczanie o ile wogóle się podłączą do drogich kolektorów będą musieli naprawdę sporo płacić za te dobra dane na przymus
Antyabsurdalny i Mysleniczanin007, z tego co czytam wnioskuję, że samorząd nie ma dla Was tajemnic... Napiszcie jakie zadania należą do gminy, skąd się bierze na nie pieniądze, jak dostaje się dotacje unijne, jaki procent z inwestycji jest zwracany i czy dług byłby mniejszy gdyby trzeba było zapłacić za wszystko 100%?
zażartowałeś sobie trochę 008. ale istnieje coś takiego jak przeinwestowanie czy przesilenie w finansach.najkrócej można odpowiedzieć pytając ciebie czy osobistymi finansami byś tak samo gospodarował?
[quote= Mysleniczanin 008]Antyabsurdalny i Mysleniczanin007, z tego co czytam wnioskuję, że samorząd nie ma dla Was tajemnic... Napiszcie jakie zadania należą do gminy, skąd się bierze na nie pieniądze, jak dostaje się dotacje unijne, jaki procent z inwestycji jest zwracany i czy dług byłby mniejszy gdyby trzeba było zapłacić za wszystko 100%?[/quote]
Skomentuje to z pozycji Burmistrza;
Szanowny Panie Mysleniczaninie 008. W odpowiedzi na Pańskie pytanie dotyczące zadań należących do gminy chciałbym przedstawić zadania gmin do których należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zadania te dzielimy na własne - nadane ustawowo i zlecone - przydzielane przez władze państwowe.
Gmina realizuje wszystkie zadania niezastrzeżone do kompetencji innych jednostek samorządu terytorialnego (powiat, województwo samorządowe).
Mieszkańcy uczestniczą w sprawowaniu władzy na terenie swojej gminy poprzez głosowanie: w wyborach samorządowych oraz referendum lokalnym lub za pośrednictwem organów gminy.
Gmina realizuje dwa rodzaje zadań: własne i zlecone.
I zadania własne- zadania publiczne wykonywane przez jednostkę samorządu terytorialnego, które służą zaspokojeniu potrzeb wspólnoty samorządowej. Mogą one być:
a) obowiązkowe:
- gmina nie może zrezygnować z ich realizacji, musi zapewnić w budżecie środki na ich realizowanie; przyczyna: dążenie do zapewnienia mieszkańcom świadczeń publicznych o charakterze elementarnym
b) fakultatywne:
- gmina realizuje je w takim zakresie, w jakim jest to możliwe ze względu na środki posiadane w budżecie oraz lokalne potrzeby (samodzielnie na własną odpowiedzialność z własnego budżetu).
Zadania własne obejmują sprawy :
1. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej
2. gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego
3. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymaniu czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadków komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz
4. lokalnego transportu zbiorowego
5. ochrony zdrowia
6. pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych
7. gminnego budownictwa mieszkaniowego
8. edukacji publicznej
9. kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami
10. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych
11. targowisk i hal targowych
12. zieleni gminnej i zadrzewnej
13. cmentarzy gminnych
14. porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego
15. utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych
16. polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej
17. wspierana i upowszechnianie idei samorządowej
18. promocji gminy
19. współpracy z organizacjami pozarządowymi
20. współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw
II zadania zlecone- inne zadania publiczne wynikające z uzasadnionych potrzeb państwa ustawowo zlecone do wykonania jednostkom samorządu terytorialnego. Są:
a) przekazywane na mocy regulacji ustawowej
b) przekazywane w drodze porozumień między jednostką samorządu terytorialnego a administracją rządową. Status samorządu gminnego reguluje w Polsce ustawa z dnia 8 marca 1990 samorządzie gminnym, (Dz. U. z 1990 r. Nr 16, poz. 95) obowiązująca od 27 maja 1990.
Sprawa pieniędzy w gminie to również sprawa bardzo prosta z punktu widzenia ekonomisty. Największą ilość pieniędzy gmina uzyskuje z dochodów własnych. Najbardziej znaczącą pozycją dochodów własnych jest podatek od nieruchomości. Następnie kwoty wpływające do kasy gminy z różnego rodzaju wynajmów, dzierżaw i w prężnie działających gminach również wpływy dywidend z kredytów udzielanych przez gminę. Kolejnym przychodem są tak zwane Subwencje (środki należne gminie z budżetu państwa. Subwencje w zależności od potrzeb gminy przyznawane są na podstawie zapotrzebowania i zasobów dla poszczególnych regionów. Przeznaczenie jest zróżnicowane, od infrastruktury dróg, po subwencje na szkolnictwo.
Kolejnym przychodem gminy są środki uzyskiwane od mieszkańców gminy czyli dochody z udziału we wpływach z podatku dochodowego z podatku CIT i PIT. Oczywiście nie możemy zapomnieć o jakże rozdmuchiwanych w tym temacie różnego rodzaju dotacjach na ściśle określone zadań. Zadania te są ustalane na wnioski mieszkańców i zatwierdzane przez samorząd gminny a następnie realizowane po uzyskaniu adekwatnych dotacji. Przynajmniej taka jest w uproszczeniu cała procedura.
Teraz wystarczy porównać realny przychód gminy ze stałymi wydatkami gminy i mamy obraz kwoty którą gmina przeznacza na wadium pod kredyty i dotacje unijne. W prosty sposób można obliczyć biorąc wszystkie trzy kwoty (przychód, wydatki i budżet netto gminy) na jakie kredyty możemy sobie pozwolić nie zaciągając kredytów które w procesie długoterminowym spowodują konieczność zwiększenia puli inwestycyjnej gminy co będzie się wiązać z koniecznością zwiększenia przychodu gminy. Z czym się to wiąże dla jej mieszkańców, nie muszę chyba tłumaczyć. Rachunek jest prosty.
Relatywnie podsumowując moją odpowiedź na Pańskie pytanie stwierdzę że planowanie inwestycji wiąże się nierozerwalnie z umiejętnością zarządzania budżetem gminy. Należy inwestować w działalność która przynosi zyski gminie lub też ułatwia pozyskanie inwestorów którzy swoim dochodem wspomogą również kasę gminną. Działania odwrotne, powodują jedynie stały wzrost wydatków gminy co idzie niestety w parze z podniesieniem opłat stałych czyli podatków. Wszelkie dane na ten temat znajdą państwo na łamach gminnego BIP'u na który serdecznie zapraszam. Można również skontaktować się bezpośrednio z urzędem gminnym gdzie otrzymają Państwo wyczerpującą informacje odnośnie budżetu gminy na rok bierzący oraz prognozy budżetu gminy na kolejne cztery lata.
Dziękując za pytanie, pozdrawiam serdecznie, Myśleniczanin007.
Myślenicka walka o dotacje Unijne. We wczorajszej Gazecie Krakowskiej można przeczytać że Myślenice są bezapelacyjnie najlepsze w pozyskaniu funduszy Europejskich. Niedowiarki nich zobaczą i przeczytają.
Sprawdziliśmy jak największe małopolskie miasta radziły sobie w tej kadencji z pozyskiwaniem środków unijnych. Bezapelacyjnym zwycięzcą naszego zestawienia są Myślenice, gdzie w przeliczeniu na jednego mieszkańca od 2007 roku udało się pozyskać z Unii Europejskiej ponad 3 tys. 600 zł. Najgorzej wypadło Zakopane - wynik stolicy Tatr to tylko 75 zł na mieszkańca.
http://www.gazetakrakowska.pl/stronaglowna/320109,jak-malopolskie-miasta-walcza-o-dotacje-z-unii,id,t.html?cookie=1
dla pełnego obrazu dobrze by było się jeszcze zapoznać, jak te pozyskane środki powiększyły dług tych poszczególnych miast i czy zostały przeznaczone na naprawdę niezbędne rzeczy
Dla niektórych co by nie zrobił Burmistrz Ostrowski jest złe- wszystkim nigdy nikt jeszcze nie dogodził chyba, że wybierzecie Kielana on jest cudotwórcą (tak powiadają na mieście).
No i jak można takie niewygodne dla pana Kielna i jego ekipy dane prezentować przed wyborami !!!! Toż to skandal niebywały po prostu!!!! I tyle..... Przecież Ostrowski nie powinien brać z Unii ani złotówki!
Jeśli jeszcze ktoś ma wątpliwości na kogo głosować to musi być niedorozwinięty.
Tak brać można ale jesze trzeba dać z własnej kieszeni.
A co Kielan gdzieś mówił, że jest przciwny dotacjom.
A może najważniejsze na co i jak zostały wydane te środki.
A teraz Ninja bardzo proszę o tabelkę tej samej kadencji pod tytułem "Zadłużenie na mieszkańca" i proszę o pokazanie tych samych miast. Z góry dziękuję.
Nie problem w tym, że pozyskano dotacje tylko problem w tym jak je sporzytkowano i roztrwoniono. Do tej pory ludzie nie mają komunikacji miejskiej i dworca autobusowego, a my mówimy o jakiś dotacjach.
Dotacja dotacją ale czemu jak wspomniał myśleniczanin nikt nie umieści tabeli z zadłużeniem mieszkańców ?? Dla mnie to jest tak jak z kredytem chwilówką prawie każdego stać na wzięcie takiego lecz nie każdego na jego późniejsza spłatę.
vivat wysokie podatki!! wiwat większe opłaty za ścieki, wodę etc. !!
PS
nie chcę być poręczycielem w tym kredycie a jak wam pasuje to proszę bardzo
Duke, gmina poręczyła za mieszkańców, bez konsultacji, bez ich zgody. Radni zdecydowali ze potrzeba i już! Mnie nikt nie pytał a Was? O sprzedaży udziałów w PKS też nikt mieszkańców nie informował. Ja się pytam dlaczego?
Walczcie państwo o trzeźwość umysłu, z ludźmi, którym ktoś kupił mercedesa i postawił na podwórku.
Zapomniał tylko poinformować o wysokości miesięcznych rat do spłacenia.
"Mercedesa" bez kluczyków. Tak można powiedzieć o rewitalizacji płyty boiska Dalinu.
Środki unijne pozykane dla Myślenic to:
112 mln na program "czysta woda Krakowa" i 26 milonowa promessa na rozbudowę wysypiska, czyli w części to środki jeszcze nie przyznane o co najminiej wątplwym celu przenaczenia.
Ja bym chciał zobaczyć prognozę opłat za wodę w kolejnych latach.
właśnie -112 mln na program "czysta woda Krakowa" powinno być zapisane jako środki przyznane DLA KRAKOWA bo służą zadaniu jak nazwa mówi "czysta woda Krakowa" Myśleniczanie o ile wogóle się podłączą do drogich kolektorów będą musieli naprawdę sporo płacić za te dobra dane na przymus
Antyabsurdalny i Mysleniczanin007, z tego co czytam wnioskuję, że samorząd nie ma dla Was tajemnic... Napiszcie jakie zadania należą do gminy, skąd się bierze na nie pieniądze, jak dostaje się dotacje unijne, jaki procent z inwestycji jest zwracany i czy dług byłby mniejszy gdyby trzeba było zapłacić za wszystko 100%?
Duke też się zna, Przepraszam.
zażartowałeś sobie trochę 008. ale istnieje coś takiego jak przeinwestowanie czy przesilenie w finansach.najkrócej można odpowiedzieć pytając ciebie czy osobistymi finansami byś tak samo gospodarował?
[quote= Mysleniczanin 008]Antyabsurdalny i Mysleniczanin007, z tego co czytam wnioskuję, że samorząd nie ma dla Was tajemnic... Napiszcie jakie zadania należą do gminy, skąd się bierze na nie pieniądze, jak dostaje się dotacje unijne, jaki procent z inwestycji jest zwracany i czy dług byłby mniejszy gdyby trzeba było zapłacić za wszystko 100%?[/quote]
Skomentuje to z pozycji Burmistrza;
Szanowny Panie Mysleniczaninie 008. W odpowiedzi na Pańskie pytanie dotyczące zadań należących do gminy chciałbym przedstawić zadania gmin do których należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zadania te dzielimy na własne - nadane ustawowo i zlecone - przydzielane przez władze państwowe.
Gmina realizuje wszystkie zadania niezastrzeżone do kompetencji innych jednostek samorządu terytorialnego (powiat, województwo samorządowe).
Mieszkańcy uczestniczą w sprawowaniu władzy na terenie swojej gminy poprzez głosowanie: w wyborach samorządowych oraz referendum lokalnym lub za pośrednictwem organów gminy.
Gmina realizuje dwa rodzaje zadań: własne i zlecone.
I zadania własne- zadania publiczne wykonywane przez jednostkę samorządu terytorialnego, które służą zaspokojeniu potrzeb wspólnoty samorządowej. Mogą one być:
a) obowiązkowe:
- gmina nie może zrezygnować z ich realizacji, musi zapewnić w budżecie środki na ich realizowanie; przyczyna: dążenie do zapewnienia mieszkańcom świadczeń publicznych o charakterze elementarnym
b) fakultatywne:
- gmina realizuje je w takim zakresie, w jakim jest to możliwe ze względu na środki posiadane w budżecie oraz lokalne potrzeby (samodzielnie na własną odpowiedzialność z własnego budżetu).
Zadania własne obejmują sprawy :
1. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej
2. gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego
3. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymaniu czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadków komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz
4. lokalnego transportu zbiorowego
5. ochrony zdrowia
6. pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych
7. gminnego budownictwa mieszkaniowego
8. edukacji publicznej
9. kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami
10. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych
11. targowisk i hal targowych
12. zieleni gminnej i zadrzewnej
13. cmentarzy gminnych
14. porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego
15. utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych
16. polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej
17. wspierana i upowszechnianie idei samorządowej
18. promocji gminy
19. współpracy z organizacjami pozarządowymi
20. współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw
II zadania zlecone- inne zadania publiczne wynikające z uzasadnionych potrzeb państwa ustawowo zlecone do wykonania jednostkom samorządu terytorialnego. Są:
a) przekazywane na mocy regulacji ustawowej
b) przekazywane w drodze porozumień między jednostką samorządu terytorialnego a administracją rządową. Status samorządu gminnego reguluje w Polsce ustawa z dnia 8 marca 1990 samorządzie gminnym, (Dz. U. z 1990 r. Nr 16, poz. 95) obowiązująca od 27 maja 1990.
Sprawa pieniędzy w gminie to również sprawa bardzo prosta z punktu widzenia ekonomisty. Największą ilość pieniędzy gmina uzyskuje z dochodów własnych. Najbardziej znaczącą pozycją dochodów własnych jest podatek od nieruchomości. Następnie kwoty wpływające do kasy gminy z różnego rodzaju wynajmów, dzierżaw i w prężnie działających gminach również wpływy dywidend z kredytów udzielanych przez gminę. Kolejnym przychodem są tak zwane Subwencje (środki należne gminie z budżetu państwa. Subwencje w zależności od potrzeb gminy przyznawane są na podstawie zapotrzebowania i zasobów dla poszczególnych regionów. Przeznaczenie jest zróżnicowane, od infrastruktury dróg, po subwencje na szkolnictwo.
Kolejnym przychodem gminy są środki uzyskiwane od mieszkańców gminy czyli dochody z udziału we wpływach z podatku dochodowego z podatku CIT i PIT. Oczywiście nie możemy zapomnieć o jakże rozdmuchiwanych w tym temacie różnego rodzaju dotacjach na ściśle określone zadań. Zadania te są ustalane na wnioski mieszkańców i zatwierdzane przez samorząd gminny a następnie realizowane po uzyskaniu adekwatnych dotacji. Przynajmniej taka jest w uproszczeniu cała procedura.
Teraz wystarczy porównać realny przychód gminy ze stałymi wydatkami gminy i mamy obraz kwoty którą gmina przeznacza na wadium pod kredyty i dotacje unijne. W prosty sposób można obliczyć biorąc wszystkie trzy kwoty (przychód, wydatki i budżet netto gminy) na jakie kredyty możemy sobie pozwolić nie zaciągając kredytów które w procesie długoterminowym spowodują konieczność zwiększenia puli inwestycyjnej gminy co będzie się wiązać z koniecznością zwiększenia przychodu gminy. Z czym się to wiąże dla jej mieszkańców, nie muszę chyba tłumaczyć. Rachunek jest prosty.
Relatywnie podsumowując moją odpowiedź na Pańskie pytanie stwierdzę że planowanie inwestycji wiąże się nierozerwalnie z umiejętnością zarządzania budżetem gminy. Należy inwestować w działalność która przynosi zyski gminie lub też ułatwia pozyskanie inwestorów którzy swoim dochodem wspomogą również kasę gminną. Działania odwrotne, powodują jedynie stały wzrost wydatków gminy co idzie niestety w parze z podniesieniem opłat stałych czyli podatków. Wszelkie dane na ten temat znajdą państwo na łamach gminnego BIP'u na który serdecznie zapraszam. Można również skontaktować się bezpośrednio z urzędem gminnym gdzie otrzymają Państwo wyczerpującą informacje odnośnie budżetu gminy na rok bierzący oraz prognozy budżetu gminy na kolejne cztery lata.
Dziękując za pytanie, pozdrawiam serdecznie, Myśleniczanin007.
Kanalizacja jest zbędna.
Z klocem to najlepiej w krzaki.